سیب زمینی قطره یک دارو است که برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود

زمان شیوع بیماری:
معمولاً شیوع بلایت حاد در هر زمانی در سیب زمینی قطره ممکن است رخ دهد. اما معمولاً لکه های این بیماری روی محصولی که حدود 40-35 روزه یا قبل از تشکیل غده است ظاهر می شود.
شیوع عمده فقط پس از 60 روز رخ می دهد. با افزایش سن محصول، میزان بروز این بیماری نیز افزایش می یابد. شیوع این بیماری معمولا در زمان رسیدن محصول اتفاق می افتد، از این رو به آن بلایت ورود می گویند.
تاثیر آب و هوا:
به طور کلی ورود سوزان بستگی زیادی به آب و هوا ندارد، اما شیوع این بیماری بستگی زیادی به آب و هوا دارد. این بیماری با دمای متوسط (25-17 درجه سانتیگراد) و رطوبت زیاد (75 درصد) و متناوب آب و هوای خشک و مرطوب بسیار مساعد گسترش می یابد.


این بیماری در هوای گرم و مرطوب روی گیاهان ضعیف اثر بیشتری نشان می دهد. در ابتدای فصل زراعی این بیماری در برگهای پایینی همراه با زمین ظاهر می شود و به همین دلیل غده های در حال رشد که به خوبی در زمین دفن نشده اند نیز مبتلا می شوند.
اگر از غده بیمار به عنوان بذر استفاده شود، این بیماری بر محصول بعدی نیز تأثیر می گذارد.
علت شیوع:
(i) استفاده از غده های بیمار به عنوان بذر
(II) اثر آب و هوا
(iii) گیاهان ضعیف
(IV) کمبود کره چشم
(v) استفاده از محصولات میزبان مانند گوجه فرنگی، برنجال، تنباکو، فلفل قرمز و غیره محصولات خانواده Solanaceae (خانواده سیب زمینی) به عنوان تناوب زراعی.
گسترش بیماری:
هوا، آب و غده های بذر بیمار این قارچ تا 17 ماه در دمای اتاق (22 تا 25 درجه سانتیگراد) زنده می ماند. قارچ در خاک در بقایای گیاهان آسیب دیده زنده می ماند که بر محصول بعدی تأثیر می گذارد.